============================================================================== General Rulings Summary (CHANGES ONLY) Updated 2002/11/19 ============================================================================== D - DCI Tournament Rules ------------------------------------------------------------------------------ D.13 - Type 1 Tournament Format + Note - Onslaught became legal on 2002/11/01. (訳注:過去系になっただけのものは訳していません) D.14 - Type 1.5 Tournament Format + Note - Onslaught became legal on 2002/11/01. D.15 - Extended Tournament Format + D.15.1 - Can be composed of cards from any edition of the basic set from Sixth Edition on, plus any expansion of Magic from Urza's Saga on. Collector's Edition cards are not allowed. Promotional cards are not allowed. The poker cards are not allowed (despite the April Fools article in the Duelist). The Championship decks are not allowed. To be more clear, Arabian Nights, Antiquities, Legends, The Dark, Fallen Empires, Ice Age, Homelands, Mirage, Visions, Weatherlight, Limited Edition, Unlimited Edition, Revised Edition, Fourth Edition, Fifth Edition, and Chronicles are disallowed unless they were reprinted in an allowed set. + Note - Ice Age, Alliances, Homelands, Mirage, Visions, Weatherlight, Fifth Edition, and the dual lands rotated out of this format on 2002/11/01. + Note - Onslaught became legal on 2002/11/01. D.15.1 - 第6版以降の基本セットと、ウルザズ・サーガ以降のマジックの拡張セットのカードで構成することができます。コレクターズ・エディションのカードは許されていません。プロモーショナルカードは許されていません。例のポーカー・カード(トランプ・カード)は(Duelist誌のエイプリルフール記事にもかかわらず)、許されていません。世界選手権デッキは許されていません。より明確には、アラビアン・ナイト、アンティキティ、レジェンド、ザ・ダーク、フォールン・エンパイア、リミテッド版、アンリミテッド版、リバイスド版、第4版、第5版、およびクロニクルのカードのうち、許可されているセットで再印刷されていないかぎり、許されていません。(訳注:第6版以降の基本セットと、テンペスト以降の拡張セットのカードで構成できます。) D.16 - Standard Tournament Format + D.16.2 - Decks can be composed of cards from the most recent edition of The Gathering (currently Seventh Edition) and all sets from the two most recent "blocks" (currently Odyssey/Torment/Judgment and Onslaught). A "block" is a stand-alone set and the two expansion sets which follow it. This means that cards stay in use for approximately two years. [Tournament Rules 1997/10/01] + Note - Onslaught became legal on 2002/11/01. + Note - The Invasion/Planeshift/Apocalypse block rotated out on 2002/11/01. D.16.2 - デッキは最新の基本セット(現在は第7版)と最新2つの「ブロック」(現在はオデッセイ/トーメント/ジャッジメントと、オンスロート)のカードで構成することができます。「ブロック」は独立セットとその後2つの拡張セットのことです。これは、カードが約2年間使用できることを意味しています。[Tournament Rules 1997/10/01] T - Timing of Spells and Abilities ------------------------------------------------------------------------------ T.4 - Step 1: Announcing a Spell or Ability + T.4.2 - Announcing a spell or ability can be charted out like this: [CompRules 1999/04/23] [WotC Rules Team 2000/06/06] a) Announce the spell or ability to be played and put it on the stack. If the spell is a split spell (see Rule K.24), choose which half of the spell will be played as it is put on the stack. b) If the spell or ability is modal (see Rule G.24), choose the mode. c) If the spell or ability has an alternate cost, choose whether or not to use it. d) If Buyback (see Rule A.9), Kicker (see Rule A.22) or other optional cost is available, choose if it will be paid. e) If the spell or ability has an {X} in the mana cost, the value for X is chosen. f) Targets (if any) are chosen. See Rule G.39. g) If targets are affected differently, choose how each target is affected. This includes dividing up counters and damage. h) Determine the cost. Once determined, payment in step j will not change this cost. i) Mana abilities may be played at this point (or before announcing). j) Pay all costs. See Rule G.6. [D'Angelo 99/05/01] + T.4.2 - 呪文や能力の宣言は、以下の通りに進行します。[CompRules 1999/04/23] [WotC Rules Team 2000/06/06] a) プレイした呪文か能力を宣言し、スタックに置きます。その呪文が分割カード({ルール K.24}を参照)の場合、スタックに置かれる際にどちらの呪文をプレイするかを選びます。 b) その呪文か能力がモードを持つ(ルールG.24を参照)場合、それを選びます。 c) その呪文か能力が代替コストを持つ場合、それを使用するかどうかを選びます。 d) バイバック(ルールA.9)があり、それを支払う場合、バイバックを宣言します。 e) その呪文か能力のマナ・コストに(X)が含まれている場合、Xの値を選びます。 f) (もしあるなら)対象を選びます。ルールG.39を参照。 g) 対象に対する影響がそれぞれ異なる場合、対象にどのように影響するかを選びます。これはカウンターやダメージの割り振りも含みます。 h) コストを決定します。いったん決定したら、ステップj での支払いはこのコストを変更しません i) マナ能力がこの時点でプレイできます。(あるいは、宣言する前でも可能です)(訳注:プレイヤーのマナ・プールに充分なマナがあるようになったら、全てのコストを任意の順に支払うことができます。) j) すべてのコストを支払います。ルールG.6を参照。