============================================================================== General Rulings Summary (CHANGES ONLY) Updated 2001/09/20 ============================================================================== A - Abilities ------------------------------------------------------------------------------ A.9 - Buyback + A.9.2 - Buyback is defined as "You may pay an additional as you play this spell. If you do, put this card into your hand instead of into your graveyard as this spell resolves.". [CompRules 2001/07/23 - 502.16a] + A.9.2 - バイバックは「あなたは、この呪文をプレイするに際して追加で[コスト]を支払ってもよい。そうした場合、この呪文の解決時に、このカードを墓地に置く代わりに手札に戻す」と定義されます。[CompRules 2001/07/23 - 502.16a] A.10 - Cumulative Upkeep + A.10.2 - This ability means "At the beginning of your upkeep, put a cumulative upkeep counter on this permanent. Then sacrifice this permanent unless you for each cumulative upkeep counter on the permanent." [CompRules 2001/07/23 - 502.13a] + A.10.2 - この能力は、「あなたのアップキープの開始時に、このパーマネントに累加アップキープ・カウンターを1つ置く。そして、このパーマネント上にある累加アップキープ・カウンター1つごとに[コスト]を支払わなければ、このパーマネントを生け贄に捧げる」ということを意味します。[CompRules 2001/07/23 - 502.13a] + A.10.4 - If a permanent has multiple cumulative upkeep abilities, each one triggers separately, but each one counts all cumulative upkeep counters. For example, if a permanent has two instances of "Cumulative Upkeep - Pay one life", then both would trigger. When the first trigger resolves, you add one counter and pay the life total (1 if no counters were there before). When the second trigger resolves, you add a second counter and pay the life total (2 if no counters were there before). [CompRules 2001/07/23 - 502.13b] + A.10.4 - パーマネントに複数の累加アップキープがある場合、それぞれが別々に誘発します。しかしながら、それぞれの能力は、そこにある全ての累加アップキープ・カウンターの総数を数えます。例:「累加アップキープ - 1点のライフを支払う」という能力を二つ持っているパーマネントがあり、この2つの能力が誘発したとすと、一つめの能力が解決されるとき、そのコントローラーはカウンターを乗せ、(それより前に1個もカウンターが乗ってなければ1点の)ライフを支払います。二つめの能力が解決されるとき、さらに一つのカウンターを乗せ、(それより前に1個もカウンターが乗ってなければ2点の)ライフを支払います。[CompRules 2001/07/23 - 502.13b] A.12 - Echo + A.12.2 - This ability means "At the beginning of your upkeep, if this permanent came under your control since the beginning of your last upkeep, sacrifice it unless you pay its mana cost." [CompRules 2001/07/23 - 502.19a] + A.12.2 - この能力は、「あなたのアップキープの開始時に、もしあなたがこのパーマネントのコントロールを、あなたの直前のアップキープより後に得たのであれば、これのマナ・コストを支払わない限りこれを生け贄に捧げる」ということを意味します。[CompRules 2001/07/23 - 502.19a] A.20 - Kicker + A.20.5 - A spell may have multiple kicker costs listed. If so, each one is treated independently. In addition the card text may identify each of these kickers by the cost paid. If the cost is altered for some reason, the card text will still apply because you paid the appropriate kicker. The use of the costs in the text is a convenience. [CompRules 2001/07/23 - 502.21d] + A.20.5 - 呪文には、複数のキッカー・コストを持つものがあります。そう いった場合、そのそれぞれは別々のものとして扱います。また、カードの 文章は、支払われたキッカー・コストをもとに、どちらのコストが支払わ れたのかを判別することができます。何らかの理由によって、キッカー・ コストが変更された場合でも、カードの文章は、対応するキッカー・コス トが支払われたかを正しく参照します。文章内にコストが記されているの は、単に便宜をはかるためです。[CompRules 2001/07/23 - 502.21d] A.22 - Landwalk + A.22.Ruling.5 - Spells and abilities which look for a kind of Landwalk only find the exact kind of Landwalk specified. For example, a spell which targets a creature with Islandwalk will not work on a creature with Snow-Covered Islandwalk, as that is a different kind of Islandwalk. [D'Angelo 2001/09/17] + A.22.裁定.5 - 土地渡りの種類を調べる呪文や能力は、特定の土地渡りの正確な種類を見つけ出します。例えば、土地渡りを持つクリーチャーを対象にとる呪文は、積雪状態の土地渡りを持つクリーチャーには、別の土地渡りの種類であるため、作用しません。[D'Angelo 2001/09/17] A.23 - Phasing + A.24.4 - Phasing is not cumulative. Having more than one instance of this ability has no additional effect. [CompRules 2001/07/23 - 502.15p] + A.24.4 - フェイジングは累積しません。この能力を2つ以上持っても、追加の効果はありません。[CompRules 2001/07/23 - 502.15p] E - Extracted Rulings on Cards ------------------------------------------------------------------------------ E.4 - Copy Cards + E.4.2 - Copy cards read the printed characteristics (see Rule K.6) of the card or token, ignoring any changes made by other spells and abilities, including type changes, temporary effects such as Giant Growth or continuous effects. These characteristics become the new printed characteristics of the copy. The implication of changing the printed characteristics is that the copy itself can also be copied. [CompRules 2001/07/23 - 503.2/3] + E.4.2 - コピー・カードは、カードやトークンに書かれている特性 ({Rule K.6}照)を読み取ります。ただし、カード・タイプの変更や、 {Giant Growth}などによる一時的な効果、あるいは継続的効果を含む、呪 文や能力による変化は無視します。読み取った特性は、新たにコピー・ カードに書かれている特性となります。書かれている特性が変わるという ことは、コピー自身をコピーできるということを意味しています。 [CompRules 2001/07/23 - 503.2/3] + E.4.5 - If there are any choices that have to be made to define the card being copied, those choices are not copied. All choices are considered to be zero if numeric or not made otherwise. [CompRules 2001/07/23 - 505.6] There is one exception. If the copy comes into play (as opposed to changing form in play) any "as it comes into play" choices can made at the time the copy is made. For example, copying a Chameleon Spirit with a Clone allows you to choose a new color. But doing the same copy with an Unstable Shapeshifter would not. [CompRules 2001/07/23 - 505.6] Choices made on playing the card or after the card is in play are never copied. For example, any X in the mana cost is considered to be zero and anything tied to payments of the mana cost are considered unpaid. [CompRules 2001/07/23 - 505.7] + E.4.5 - コピー元のカードを定義するために行う「選択」がある場合、その「選択」はコピーされません。その選択は「0」または「選択を行わなかった」として扱われます。[CompRules 2001/07/23 - 505.6](訳注:505ではなく503.6と7です。) 例外が一つあり、コピーが(場にあるときに形態を変えるのとは逆に)場に出る場合、あらゆる「場に出るに際し」の選択はコピーが為されるときに選択できます。例えば、{Clone}が{Chameleon Spirit}をコピーするとき、あなたが新しい色の選択を行ないます。{Unstable Shapeshifter}で{Chameleon Spirit}をコピーをする場合は、選択はできません。 [CompRules 2001/07/23 - 505.6](訳注:正しくは503.7です) カードがプレイされるときに為される選択とカードが場に出た後に為される選択はコピーされません。例えば、マナ・コストに含まれるあらゆるXはゼロとして扱い、マナ・コストの支払いに相当するものも未払いとして扱われます。[CompRules 2001/07/23 - 505.7](訳注:正しくは503.7です) + E.4.6 - If the copy card can change forms, any choices made on the original form persist even if they are useless. These choices may become valid again if a later form acts for a compatible choice. For example, if a Vesuvan Doppelganger copies a Chameleon Spirit on entering play, it lets you choose a color (let's say "blue"). If it later shifts to copying a Quirion Elves, which also requires a color choice, this choice is applied (so the Elves make blue mana). [CompRules 2001/07/23 - 503.8] + E.4.6 - コピー・カードが形態を変更できる場合、以前の形態で行ったあら ゆる選択は、たとえ無意味になるとしても、保持し続けます。それらの選 択は、後で同様の選択を持つ形態になった際に、再び有効になります。例 えば、{Vesuvan Doppelganger}が場に出るときに{Chameleon Spirit}をコ ピーした場合、それは色を選択させます(ここで「青」を選んだものとし ます)。その後に、同様に色の選択を必要とする{Quirion Elves}をコ ピーした場合、この選択が適用されます({Quirion Elves}は青マナを生 み出します)。[CompRules 2001/07/23 - 503.8] + E.4.7 - If the copy card can change forms, any ability usage restrictions are not honored. If a permanent had "use this ability only once per turn" or "you can spend no more than this way each turn", and it changes to another permanent, you can use the new ability even if it is exactly the same text for the old ability. The restriction will not carry over. [D'Angelo 2001/09/17] + E.4.7 - コピー・カードが形態を変えることができる場合、使用制限のある能力は意味を持ちません。あるパーマネントが、「この能力は、1ターンに1回しかプレイできない」や「1ターンに<マナの量>以上を支払うことができない」という制限を持ち、それが新しいパーマネントになった場合、以前の能力とまったく同じ文章を持つとしても、その新しい能力を使用できます。こういった制限は持ち越されません。[D'Angelo 2001/09/17] + E.4.12 - When a copy card copies a spell, all characteristics are copied and so are all choices. This includes targets, the value of X, and optional additional costs such as Buyback. Choices made on resolution are not copied. [CompRules 2001/07/23 - 503.10] + E.4.12 - コピー・カードが呪文をコピーするとき、すべての特性はコピーされ、すべての選択もコピーされます。これには対象、Xの値、バイバックのような選択式追加コストを含みます。解決時に為される選択はコピーされません。[CompRules 2001/07/23 - 503.10] + E.4.Ruling.1 - Most copy cards are not targeted. You can play them any time a creature would be legal to cast. They have you choose a card to copy as they enter play. If there is no valid choice, then it will not copy anything and will enter with the characteristics printed on the copy card itself. Some copy cards are targeted (notably Fork) and so they require a target in order to be played at all. [D'Angelo 2001/08/31] + E.4.裁定.1 - (訳注:クリーチャーである)コピー・カードの多くは対象をとりません。クリーチャー呪文が正当であるときならいつでも、それらの呪文をプレイできます。それらのカードが場に出る際に、コピーするカードを選びます。正当な選択ができない場合、それらのカードは何もコピーすることはなく、コピー・カード自身に印刷された特性を持って場に出ます。対象をとるコピー・カードもあり({Fork}がよい例です)、それをプレイするためには、対象が必要です。[D'Angelo 2001/08/31] + E.4.Ruling.4 - If a copy card copies another permanent which is a copy, then the printed values of the thing being copied are used (unless there are some characteristics that were not copied). [D'Angelo 2001/08/31] + E.4.裁定.4 - コピー・カードが他のパーマネントのコピーをコピーしたとき、(コピーされない特性がない限りば)コピーされているものに印刷された値が使われます。[D'Angelo 2001/08/31] G - Game Terms and Rules ------------------------------------------------------------------------------ G.27 - Phasing Out and In + G.27.8 - Permanents that "phase in" may attack or use tap abilities during the turn they enter play as if they had the Haste ability. [CompRules 2001/07/23 - 502.15n] + G.27.8 - 「フェイズ・イン」したパーマネントは、速攻能力を持つかのように、場に出たターンに攻撃に参加したりタップ能力を使用できます。[CompRules 2001/07/23 - 502.15n] + G.27.14 - A local enchantment that is phased out "directly" (rather than as a result of the permanent it enchants being phased out), then it will phase in on the same permanent. If that permanent is no longer in play when it phases in, it will return to play and then go to the graveyard as a State-Based Effect. [CompRules 2001/07/23 - 502.15j] +G.27.14 - (エンチャントしているパーマネントと一緒にフェイズ・アウトした結果としてでなく)「直接」フェイズ・アウトした個別エンチャントは、同じパーマネントにフェイズ・インします。フェイズ・インする時点でそのパーマネントが場になかった場合、そのエンチャントは場に出て、その後状況起因効果として墓地に置かれます。[CompRules 2001/07/23 - 502.15j] + G.27.15 - If multiple permanents phase in at the same time, the current player determines the relative order of any effects those permanents have. The permanents are still consisdered to enter play simultaneously for all reasons (such as the Legends Rule G.17.2) but it it sometimes necessary to order the effects. Permanents may be put in any order with the restriction that local enchantments on the permanent must be put in time order after the original permanent and in the order those local enchantments were placed on that permanent. [CompRules 2001/07/23 - 502.15k] + G.27.15 - 複数のパーマネントが同時にフェイズ・インする場合、それらの パーマネントが持つあらゆる効果の相対的な順番は、アクティブ・プレイ ヤーが決定します。それらのパーマネントは、あらゆる(レジェンド・ ルール、{G.17.2}のような)場合において、同時に場に出たものとして扱 われますが、効果の順番が必要になる場合があります。パーマネントは、 いくつかの制限内において、任意の順番で場に出せます。あるパーマネン トに対する個別エンチャントは、それがエンチャントしているパーマネン トを場に出してからでないと場に出せず、そのパーマネントをエンチャン トした順番でしか場に出せません。[CompRules 2001/07/23 - 502.15k] + G.27.16 - When a permanent "phases out", any spell or ability that is on the stack which is targeting that permanent will not notice that it is gone until the spell or ability starts to resolve. If the permanent "phases in" before the spell or ability starts to resolve, then permanent is the same permanent and it will still be the target of the spell or ability. [CompRules 2001/07/23 - 502.15n] + G.27.16 - パーマネントが「フェイズ・アウト」したとき、スタックに積まれている、そのパーマネントを対象にとう呪文や能力は、それが解決を始めるまでは無くなったとして見なしません。対象のパーマネントが、その呪文や能力が解決を始める前に「フェイズ・イン」した場合、そのパーマネントは同じパーマネントであり、その呪文や能力の対象のままです。[CompRules 2001/07/23 - 502.15n] K - Card and Permanent Types and Information ------------------------------------------------------------------------------ K.14 - Instant + K.14.2 - An Instant cannot come into play. If one would come into play, it remains where it is instead. [WotC Rules Team 2001/08/01] + K.14.2 - インスタントは場に出ることはできません。それが場に出るような場合、その代わりに元あった領域に留まります。[WotC Rules Team 2001/08/01] K.21 - Snow-Covered Lands + K.21.2 - Snow-Covered is an ability of a land and can be granted or removed as any other ability. The Snow-Covered ability doesn't do anything, however. It is merely a marker. [CompRules 2001/07/23 - 502.14a] K.21.2 - 冠雪状態は土地の能力であり、他の能力と同じように与えられたり取り除かれたりします。しかし、冠雪能力は何もしません。それは単なる目印です。[CompRules 2001/07/23 - 502.14a] + K.21.3 - If a land's type is changed, the Snow-Covered ability will be removed just as any other ability would be. For example, if you use Phantasmal Terrain to change a Snow-Covered Plains into a Mountain, you end up with a card named Mountain without the Snow-Covered ability. [D'Angelo 2001/09/17] + K.21.3 - 土地タイプが変化したとき、冠雪能力は他の能力のと同じように取り除かれます。例えば、《幻影の地/Phantasmal Terrain》を使って《Snow-Covered Plains》を山にしたとき、それは冠雪能力を持たない《Mountain/山》という名前のカードになります。[D'Angelo 2001/09/17] + K.21.4 - Any effect that looks for a Snow-Covered land will look for one with the Snow-Covered ability. Effects may look for more specific lands. For example, an effect looking for a Snow-Covered Forest will find any Forest with the Snow-Covered ability. [CompRules 2001/07/23 - 502.14a] + K.21.4 - ある冠雪状態の土地を参照する効果は、その冠雪能力を持った土 地を参照します。この効果は、特定の土地を参照しません。例えば、「雪 をかぶった森(Snow-Covered Forest)」を参照する効果は、冠雪能力を 持つ森を探し当てます。[CompRules 2001/07/23 - 502.14a] + K.21.5 - Adding or removing the Snow-Covered ability does not change the name of a land. For example, a card named Snow-Covered Forest which has the Snow-Covered ability removed is still named Snow-Covered Forest but it also is not considered to be Snow-Covered any more. [CompRules 2001/07/23 - 502.14c] + K.21.5 - 冠雪能力を与えたり取り除いたりしても、その土地の名前を変更しません。例えば、《Snow-Covered Forest》という名前のカードから冠雪能力を取り除いても名前は「Snow-Covered Forest」のままですが、もはや冠雪状態の土地とは扱いません。[CompRules 2001/07/23 - 502.14c] + K.21.6 - The cards Snow-Covered Forest, Snow-Covered Island, Snow-Covered Mountain, Snow-Covered Plains, and Snow-Covered Swamp are considered basic lands of the appropriate type. This is true even when they are out of play. So Land Tax can be used to select such lands. [CompRules 2001/07/23 - 502.14b] + K.21.6 - 《Snow-Covered Forest》《Snow-Covered Island》《Snow-Covered Mountain》《Snow-Covered Plains》《Snow-Covered Swamp》は適切なタイプの基本地形として扱います。これは、場以外の領域にあっても真です。ですから、{Land Tax}で基本地形として選ぶことができます。[CompRules 2001/07/23 - 502.14b] + K.21.Ruling.2 - Cards which look for a kind of Landwalk work only if it is the exact same kind of Landwalk. For example, an effect that targets a creature with Islandwalk will not work on one with Snow-Covered Islandwalk. [D'Angelo 2001/09/17] + K.21.裁定.2 - 土地渡りの種類を調べるカードは、同じ土地渡りの種類であるときにしか作用しません。例えば、島渡りを持つクリーチャーを対象にとる効果は、冠雪状態の島渡りを持つクリーチャーには作用しません。[D'Angelo 2001/09/17] + K.21.Ruling.7 - Snow-Covered is an ability and will be removed by an effect that removes abilities. [D'Angelo 2001/08/31] + K.21.裁定.7 - 冠雪状態は能力であり、能力を取り除く効果によって取り除くことができます。[D'Angelo 2001/08/31] K.22 - Sorcery + K.22.2 - A Sorcery cannot come into play. If one would come into play, it remains where it is instead. [WotC Rules Team 2001/08/01] + K.22.2 - ソーサリーは場に出ることはできません。それが場に出るような場合、その代わりに元あった領域に留まります。[WotC Rules Team 2001/08/01] K.24 - Split Cards + K.24.Ruling.1 - Even though the card has two sets of characteristics on the front, it is still considered only one card for purposes of draw, discard, and similar effects. [CompRules 2001/07/23 - 505.4] + K.24.裁定.1 - カードが、その表に二組の特性を持っているとしても、カードを引く、捨てる、その他の類似効果にとっては、一枚のカードとして扱います。[CompRules 2001/07/23 - 505.4]